Beelddenken
Beelddenken:
Ongeveer 5% van alle kinderen denkt in beelden in plaats van in woorden. Deze visueel ingestelde kinderen worden beelddenkers genoemd. De leermethodes die op de scholen worden gebruikt zijn goed maar sluiten soms onvoldoende aan bij de denk en belevingswereld van deze beelddenkers. Daardoor wordt de informatie en lesstof, die wordt aangeboden op school niet goed begrepen en onthouden. Vaak is er bij deze kinderen sprake van een leerachterstand, of men denkt aan dyslexie of dyscalculie. Bijles helpt onvoldoende omdat de lesstof op een “foute wijze” blijft aangeboden. Door de informatie te vertalen naar (woord)beelden kunnen de beelddenkers zich de lesstof wel eigen maken.
Training: Ikleeranders bied ik aan als gecertificeerd coach voor leerlingen die problemen hebben met:
- Taal: spellen, lezen
- Rekenen: tafels, plus en min sommen
- Onthouden van informatie
- Concentratie: snel afgeleid
- Organisatie en/of klokkijken
- Dit kun je (in de toekomst) ook toepassen op vakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde, buitenlandse talen enz.
Inhoud training (± 4 tot 6 sessies):
Basisinformatie leren via het opslaan van (woord)beelden:
- informatie op juiste wijze ordenen (beter onthouden)
- alfabet (her) opslaan in je hoofd en woorden (dictee) foutloos opslaan in je hoofd
- cijferveld (her) opslaan in je hoofd, tafels leren en automatiseren van sommen
- klokkijken
- Tijdens een korte training leer je deze techniek zelf toepassen. Ideaal om vervolgens de lesstof in de klas goed te kunnen volgen.
Deze leermethode is bewezen effectief. Op de site www.ikleeranders.nl staan ‘Verhalen uit de praktijk’ van ouders en leerlingen.